17. mai-dikt 2022: Morgen over Finnmarksvidden av Nordahl Grieg
Ifjor
på 17. mai la jeg ut det overdådige diktet «Norsk sang» av Nils Collett Vogt i
anledning dagen. Iår blir det «Morgen over Finnmarksvidden» av Nordahl Grieg.
Man kunne kanskje tenkt at «17. mai 1940» ville vært det naturlige valget,
spesielt siden det nok er Griegs mest kjente dikt ved siden av «Til ungdommen».
Men det blir «Morgen over Finnmarksvidden». Dels fordi det er flott og
fortjener å bli løftet frem. Og dels fordi det på mange måter uttrykker noe av
det samme som fjorårets dikt – enda så ulike de er. God 17. mai!
røk der et uveir opp.
Et piskende, vandrett snekôv
hvinte om fjeldets topp.
Tungt støttet vi os mot stormen,
tvungne at ta en hvil.
Renene våre var trætte
efter de dryge mil.
fra andre morgeners frost,
sved i en naken smerte,
under den hårde blåst.
Føttene føltes døde,
nævene skrumpet blå.
Da jog en ild gjennem blodet!
Dette var det jeg så:
rakt mot det blinde kôv,
stod der en ren og veiret,
skrapet så med sin klov; –
og slik, med ett, som den hugget
dypt i den frosne grav,
spratt som et lys mot mulen, –
klumper av blågrøn lav.
med fyk over fattig grønt,
dette er selve Norge,
frysende armt og skjønt!
En mor som i dødens kulde,
isnende hvit og stiv,
blotter sitt bryst mot barnet,
nærer det hun gav liv!
som jog din ren over fjeld,
fra veknende drøm om elskov,
til livets lyst for dig selv –
når har du stått som renen,
diet den frosne død?
Hvor er din rett til landets
hellige savn og nød?
det gråner av stein og sjø –
I havkok gynger et drivgarn.
Blandt svaberg glimter en bø.
Blodslit takker for armod.
Stridt blir favnet av stridt.
Så nævn, i storm på Bæskades,
det du har bragt som ditt!
kræv hvad jeg har og kan!
Kald på min ild og ungdom,
vi dem til dig, mitt land!
La mig få gi og elske,
ikke med døde ord,
men livet mitt som en kappe
over din nakne jord!
Kommentarer
Legg inn en kommentar