17.mai-dikt 2021: Norsk sang av Nils Collett Vogt

Siden det nå engang er 17. mai, kan man likesågodt slå seg løs:


NORSK SANG

I kamp og trengsler steg mit mot
 og hærdet mig til voksen mand.
 Jeg takker for, at jeg fikk rot
 i dig, mit land!
 
 Nu rider mæktig vintren frem
 og rykker trær med rote op.
 Jeg speider: Dette er mit hjem!
 Det suser i en veirslitt top,
 at dette land, stort, kaldt og haardt
 er vort.
 
 I brødre av den samme rot,
 I søstre med det samme blod,
 I, som nu søker voksested
 og vi, som staar for fald:
 La komme hvad der skal!
 Det gav en slik tryghet, gav slik fred,
- jeg føler mig saa rik derved -
at dette land, armt, strengt og hvitt
 blev mit.
 
 Her vil jeg gro, her vil jeg dø
 men først vil i din muld jeg strø
 min rikdom ut, et litet frø . . .
 Kanhænde blir det træ en gang,
 som suse vil din sang.
 Jeg takker dig for ondt, for godt,
 for knappe smil, som jeg har faat,
 for rot omkring en jordfast sten,
 for blod og marg og ben.
 
 Og sank i dysten mangen mand,
 saa vidner vi, som blev igjen,
 at vi er tunge, stride mænd -
 
Vort land!
 
 I fyk av sne og nordenvind
 jeg lærte sangen, som er din.
 Jeg lærte den av vind, som hven
 mig gjennem blod og marg og ben.
      Den blev mig kjær;
      vi gamle trær
 Har sust den ut til ry for En.
 
 Det store, vildt forrevne land
 med fjeld og myr og skog og vand -
 
Nils Collett Vogt (1917)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Åge Rønning: Husker du Scobie? (1986)

Willy Ustad: Tyskerungen (Fire søsken 8) (1993)