17. mai-dikt 2026: Æggedosisvise 17de Mai 1840 av Henrik Wergeland
Jeg har kommet i vane å legge ut et passende dikt her på Facebook til 17. mai. Henrik Wergeland, på sin side, ser ut til å ha skrevet (minst) ett dikt til hver 17. mai. Her er et av dem. Vi feirer friheten, og da er det viktig at vi feirer grundig. Dette visste Wergeland mye om. Æggedosisvise 17de Mai 1840 (Mel. Og kjøre Ved og kjøre Vand etc.) Jeg har et Perlehumør idag, som Æggedosisen ligner, hvormed Værtinden vort Vennelag paa Festens Morgen velsigner. Ja jeg har faaet til Sjel og Liv en Æggedosis og den var stiv. Ja mit Humør, bedre end før, idag min Æggedosis ligner. Jeg er saa venlig og blid og mild som allerfinest Raffinade; og jeg er fyrig og fuld af Ild, som den Cognak vi til maa lade; og Æggets Styrke og raske Mod jeg føler godt i hver Draabe Blod. ...