17. mai-dikt 2026: Æggedosisvise 17de Mai 1840 av Henrik Wergeland

Jeg har kommet i vane å legge ut et passende dikt her på Facebook til 17. mai. Henrik Wergeland, på sin side, ser ut til å ha skrevet (minst) ett dikt til hver 17. mai. Her er et av dem. Vi feirer friheten, og da er det viktig at vi feirer grundig. Dette visste Wergeland mye om.

 
Æggedosisvise 17de Mai 1840 
(Mel. Og kjøre Ved og kjøre Vand etc.)
 
Jeg har et Perlehumør idag,
      som Æggedosisen ligner,
hvormed Værtinden vort Vennelag
      paa Festens Morgen velsigner.
Ja jeg har faaet til Sjel og Liv
en Æggedosis og den var stiv.
      Ja mit Humør,
      bedre end før,
idag min Æggedosis ligner.
 
Jeg er saa venlig og blid og mild
      som allerfinest Raffinade;
og jeg er fyrig og fuld af Ild,
      som den Cognak vi til maa lade;
og Æggets Styrke og raske Mod
jeg føler godt i hver Draabe Blod.
      Nu kan jeg rat
      alt til paa Nat
gaae glad imellem de Glade.
 
Thi vil da capo jeg ærlig meent,
      mit toneløse Bæger fylde,
begynde tidligt og ende seent
      med Dagens Høitid at hylde.
Held Majens herlige Frihedsværk!
Hvert Aar gid Festen bli'e mere stærk!
      Leve hver Mand,
      hvem Norges Land
sin Friheds Ære mon skylde!
 
Henrik Wergeland 1840
 
 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

17.mai-dikt 2021: Norsk sang av Nils Collett Vogt

Åge Rønning: Husker du Scobie? (1986)

Willy Ustad: Tyskerungen (Fire søsken 8) (1993)