17. mai-dikt 2026: Æggedosisvise 17de Mai 1840 av Henrik Wergeland
Jeg har kommet i vane å legge ut et passende dikt her
på Facebook til 17. mai. Henrik Wergeland, på sin side, ser ut til å ha skrevet (minst) ett dikt til hver 17. mai. Her er et av dem. Vi feirer
friheten, og da er det viktig at vi feirer grundig. Dette visste Wergeland mye om.
(Mel. Og kjøre Ved og kjøre Vand etc.)
som Æggedosisen ligner,
hvormed Værtinden vort Vennelag
paa Festens Morgen velsigner.
Ja jeg har faaet til Sjel og Liv
en Æggedosis og den var stiv.
Ja mit Humør,
bedre end før,
idag min Æggedosis ligner.
som allerfinest Raffinade;
og jeg er fyrig og fuld af Ild,
som den Cognak vi til maa lade;
og Æggets Styrke og raske Mod
jeg føler godt i hver Draabe Blod.
Nu kan jeg rat
alt til paa Nat
gaae glad imellem de Glade.
mit toneløse Bæger fylde,
begynde tidligt og ende seent
med Dagens Høitid at hylde.
Held Majens herlige Frihedsværk!
Hvert Aar gid Festen bli'e mere stærk!
Leve hver Mand,
hvem Norges Land
sin Friheds Ære mon skylde!
Kommentarer
Legg inn en kommentar