17. mai-dikt 2025: Fagert er landet av Anders Hovden

Jeg holdt faktisk på å glemme at jeg pleier å legge ut et nasjonalsinnet dikt hvert år til 17. mai, men her er det.

Først tenkte jeg på «Gud signe vårt dyre fedreland» av Elias Blix. Det er en solid fedrelandssang, en mektig salme, en nynorsk bauta og et makeløst propagandaskrift for den kristelige fløyen i partiet Venstre.

Når det er snakk om nynorskens litterære pionerer, tenker man vanligvis på Aasen, Vinje og Garborg. Men det spørs om ikke Blix er like viktig. Gjennom sine salmer – som ble svært utbredt - populariserte han det nye skriftspråket og fikk det ut til folket. Den dag i dag er det ca. 50 salmer skrevet eller oversatt av Blix i Den norske kirkes salmebok. (I tillegg kommer selvsagt hans innsats som kirkeminister i Sverdrup-regjeringen, der han bl.a. hadde en god del av ansvaret for vedtaket i 1885 om likestilling mellom det vi i dag kaller nynorsk og bokmål i offentlig sammenheng, inklusive skolen.)

Men dette får bli en innledning til et senere år, eller for all del en oppfordring til selvstudium. For det jeg til slutt landet på iår var en annen salme, nemlig presten Anders Hovdens «Fagert er landet» fra 1907. Et dikt med et smalere fokus enn «Gud signe vårt dyre fedreland», men like intenst. Et lite tilleggspoeng med «Fagert er landet» er at Hovden diktet salmen nesten ferdig under en skitur, av alle rotnorske fenomener, og skrev den ned straks han kom hjem. Også Hovden er forresten godt representert i salmeboken.
 
 
FAGERT ER LANDET
 
Fagert er landet du oss gav,
Herre, vår Gud og vår Fader!
Fagert det stig av blåe hav,
Soli ho sprett og ho glader,
Signar vårt land i nord og sud,
Soleis di åsyn lyser, Gud,
Yver vårt Noreg i nåde.
 
Likjest vårt folk i mager jord
skjelvande blomen på bøen,
står utan livd i vind frå nord
tett innmed kanten av snøen.
Herre, du ser med miskunn ned,
folket vårt gjev du livd og fred,
er oss så kjærleg ein Fader.
 
Her ned i grunnen sveitten rann
trufast åt fedrane våre.
Her dei sin heim og hugnad fann,
dogga med smil og med tåre.
Her har det flødt ei såkornflod
varm av vårt beste hjarteblod,
her har me grorbotn å veksa.
 
Tidi ho renn som ei elv mot os,
Fort skiftar sumar med vetter.
Fader, ver alltid Noregs los
Radt til dei seinaste ætter;
Herre, vår Gud, vår Noregs Gud,
Varda vårt land frå fjell til flud,
Lær oss å gå dine vegar!
 
Signa då, Gud, vårt folk og land,
Signa vårt strev og vår møda,
Signa kvar ærleg arbeidshand,
Signa vår åker med grøda!
Gud, utan deg den vesle urt
Veiknar og visnar, bleiknar burt,
Ver oss du ljoset og livet!
 
Anders Hovden, 1907

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

17.mai-dikt 2021: Norsk sang av Nils Collett Vogt

Åge Rønning: Husker du Scobie? (1986)

Willy Ustad: Tyskerungen (Fire søsken 8) (1993)